fredag 18 november 2011

LCHF

Jag vann en bok, LCHF för kvinnor,
På en tävling som Doktorn. com hade.
Idag kom den, ska bli så spännande att prova lite nytt.
Recepterna går ju ut på att äta lite kolydrater och mycket fett.
Nu har jag hört olika åsikter om det här.
Jag eller vi har ju ätit så här mer eller mindre nästan hela tiden efter min operation, och jag har mått väldigt bra av det.

En del säger att vi opererade ska inte äta så mycket fett och socker.
Jag är diabetiker, så för min del äter jag inte alls så mycker socker ändå.

Äter inte så mycket fett heller!
Och inte alls så mycket bröd,
Inte mjukt i alla fall.

Tycker om att baka, på sista tiden har jag bakat en del skorpor, och hårt bröd, knäckebröd.
Det gillar min mage.
Använder då dinkelmjöl, fiberhusk, och mandelmjöl istället för vanligt mjöl...

mandelmjöl, kan man köpa, men också göra själv.

Det är bara att mala mandel, du kan också mala mandel och olika nötter,
och sen blanda det, använd det i stället för mjöl..

Här kommer ett recept på en kladdkaka:
6 ägg
300 gr mörk chocklad 70%
3 msk honung
1 dl vispgrädde
1 dl hackade cashewnötter
2 dl hackade hasselnötter
1 dl kokosflingor till formen

Smör till formen
Sätt på ugnen pa 200 gr
Smörj och kokosströ formen
Separera äggvitorna  från gulorna
Vispa äggvitorna till hårt skum
Hacka chockladen grovt och smält den i vattenbad.
Rör ner gulorna, honungen och grädden och nötterna.
Vänd försiktigt ner äggvitorna och chockladsmeten, och blanda väl.
Grädda i mitten av ugnen 15-25 min,
Låt svalna i formen.
Och låt ståi kylskåpet 1 timme före servering.
Pudra med kakao, severa med grädde och hallon.

Ha en trevlig helg och lev väl
Kram // Nettan




1 kommentar:

  1. Den såg väldigt god ut. Måste ju prova den. Men får se om jag finner mandelmjöl först då.

    Vart har prickarna på å ä och ö tagit vägen?

    Nu ska jag snart se på Camilla Plum på tvn. Hon lagar fantastiskt god mat :)
    Kramen på dig.
    Synnöve.

    SvaraRadera