torsdag 8 januari 2015

Laxpudding och semlor

Idag gjorde jag en laxpudding som både min man och jag tyckte var väldigt god.
Efter ett recept som jag hittade hos Birgitta Höglund blogg, rekommenderar hennes blogg, där finns många fina och goda LCHF recept! Sök henne via Google.
Gjorde också muffins idag, som blev semlor som vi ska smaka av i kväll .


Laxpudding 2 port
150 g rökt eller gravad lax
½ liter blomkål i små buketter
2 dl majonnäs
2 dl riven ost, jag hade getost
1 dl finhackad dill
2 tsk ekologisk buljong, jag använde Bella Buljong
Salt och peppar
Lägg blomkålen i en kastrull, häll på 1 cm vatten och strö över buljongpulvret.
Lägg på lock och koka i några minuter. Ta av locket och låt vätskan koka in i blomkålen under några minuter till.
Låt svalna och bland med majonnäs och dill. Smaka av med salt och peppar.
Lägg ett lager av blomkålsblandningen i en ugnsfast form. Täck med skivad lax och bred över resten av blomkålen.
Strö ett jämnt täcke av riven ost över och gratinera i 20 minuter på 175º.


Vill du ha en extra proteinrik gratäng så tillsätt två ägg till blomkålsröran.
Grädda då i 40 minuter tills äggstanningen stelnat. Servera med citron och olivolja över en sallad på gröna blad.

Jag gjorde om den lite, jag hade inte blomkål så det räckte enligt reseptet, så då blev det både blomkål och broccoli och lite andra grönsaker som jag hade i frysen.

Sen gjorde jag muffins efter detta recept som egentligen är en sockerkaka.
Gröpte ur lite från muffinsen och blandade i malda mandlar och grädde.
Och fyllde dom med grädde.






Ha det nu så gott alla!
Kram //Nettan

En bild från min närhet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar