måndag 16 januari 2012

Pizzabotten

Pizzabotten på GI-vis
Ett klockrent recept på pizzabotten som jag hittade . Jag tar mig friheten att dela med mig av det här till er. Hur många portioner det blir beror väl på hur mycket man äter och hur mycket fyllning man har. Jag gjorde halva denna sats, åt en bit, blev mätt och har två portioner över .Med normala portioner blir det nog ca. 4-5 stycken skulle jag tippa på.

Kommer definitivt göra detta igen! Har kommit fram till att man nog kan använda detta recept till att göra "tortillas" med. Jag vet inte hur bra det skulle gå att vika dem, men man kan ju alltid äta med kniv och gaffel!

4-5 portioner
6 ägg
400 gr keso
4 dl riven ost
salt, peppar, övriga kryddor (jag tog pizzakrydda utöver salt och peppar)

Tillagning:
Dela på ägggulor och vitor i varsin bunke. Blanda gulorna med keso som du låtit rinna av en stund innan. Mixa detta med mixer alt. mixerstav. Mixa sedan i den rivna osten och kryddorna.

Vispa äggvitorna hårda och vänd sedan ner dem i ost- och äggsmeten. Blanda försiktigt. Bred sedan ut i en långpanna som du innan täckt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i ca 20 min på 175 grader, eller tills den fått fin färg.

Lägg sedan på tomatsås och de tillbehör du vill ha. Precis som på "vanlig" pizza. Grädda sedan i ugnen tills osten ovanpå har smält.

Ta vilken fyllning du vill ha ..

Smaklig spis
Kram // Nettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar