lördag 9 augusti 2014

Superenkel glass

Jag har hittat ett mycket enkelt recept på glass!
Jag har gjort den förut så jag vet att den smakar gott!


Glass
Hemgjord glass utan maskin

En burk kondenserad mjölk
5 dl vispade grädde, jag hade i vaniljsocker ist för vaniljstång.
Hade inte det hemma


Den här hemgjorda glassen är verkligen supergod och så enkel att göra. Det behövs ingen glassmaskin utan man fryser glassen direkt i formen. Grädden och den sockrade, kondenserade mjölken ger en härligt gräddig och god glass som slår det mesta. Använd en skopa eller sked och gör kulor av den färdigfrysta glassen.

Du kan smaksätta glassen med precis vad du vill egentligen. 
Frys i ca 6 timmar.

Just nu kokar jag rabarbersirap,
Som jag ska ha till glassen.

Receptet på den får du här:

Rabarbersirap

Ingredienser

5 st rabarberstänger
2 dl rörsocker
2 dl vatten
1 st färsk vaniljstång
Kardemumma 
Häll upp vatten, rörsocker och en vaniljstång. Koka upp tills sockret löst upp sig.
Tvätta rabarberna och skär ner dom till cirka 2-3 cm stora bitar.
Koka rabarberna i sockervattnet, cirka 5 minuter tills alla rabarber är mjuka.
Häll av allt i en sil och låt rabarber röran droppa av en stund.
Häll i rabarbervätskan i en kastrull och koka upp under lätt vispning tills det blir en sirap, ungefär 10 minuter. Häll upp i en glasburk och låt svalna ordentligt.

Hittade en fin burk som jag ska hälla sirapen i 


Vi är bortbjuden på middag i kväll, tänkte ta med det här då.
Det är en granne, så vi har inte långt att gå, med tanke på glassen!

Annars har "Jakten på de vilda bären" börjat 😛
Plockade några kg hjortron.


Så gott att hitta i frysen när vintern kommer!

Ha det så gott ALLA!
Kram //Nettan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar