lördag 3 januari 2015

Min HISTORIA / före och efter GBP operationen

Jag ska berätta berätta lite om mig och min Gastric Bypassoperation.
Det ska jag försöka att göra här nedan.



Jag är en kvinna i mina "bästa" år, som har haft diabetes sen 1964.
Ganska länge som du ser.
Jag har fött 4 barn, varav 3 är i livet.
Dom är nu vuxna alla.

Jag har varit ÖVERVIKTIG i nästan hela mitt vuxna liv.
Innan jag födde mina barn var jag s.k. " normalviktig"...
  

Här var jag 3 år och på den andra bilden 15 år.





Jag tycker att jag har bantat hela mitt lv.
Har provat ALLT,
Jag har,
*Fastat
*Har varit med i Viktväktarna i flera omgångar.
* Ett tag var det någon slags Kålsoppa!
Jag har bantat med att äta ananas
* Har också provat med akupunktur





När jag blev tyngre fick jag också högt Blodtryck,
även höga Kolesterolvärden.
Åt mediciner för det

Till slut orkade jag inte längre, mådde vädligt dåligt
både fysiskt och psykiskt.
Orkade inte mycket, ALLT blev jobbigt.
* Jobbigt att gå
* Jobbigt att röra sig
* Jobbigt att städa
* Jobbigt att vara med mina barnbarn
* Jobbigt att göra något överhuvud taget.



Inte mycket motion alls...


Jag började att bearbeta min läkare som jag har för min Diabetes,
Fick prova olika preparat för att gå ner i vikt.
Utan resultat, inte helt,
jag gick ner några kilon, men i och med att jag slutade
äta de medicinerna så gick jag upp igen.

En "nackdel" med min Diabetes är att jag MÅSTE äta.
Jag MÅSTE ta insulin flera gånger/ dag.
Och i och med att jag tar insulin, MÅSTE jag äta!
Annars får jag insulinkänningar.

Inte SÅ lätt att "banta" då.



Så här såg jag ut för ca 4 år sen. Hade ett BMI på ca 36.
Var ganska så ÖVERVIKTIG, för att inte säga FET!

Började så smått att prata om att göra en Gastric Bypassoperation...



Var på sjukhuset här i Jämtland, jag hade just fyllt 60 år.
Trodde absolut att jag skulle få operationen här i Jämtland.
Uppfyllde ALLA kritéerna UTOM att jag hade fyllt 60 år!?
Jag deppade ihop fullständigt, när jag fick  beskedet att jag var för gammal!?

Började lite smått att kolla upp via internet, vad jag hade för möjlighet
till en operation på privat väg.
Jag kände en person som gjort sin operation på Sohpia hemmet i Stockholm.

Ringde dit och blev väldigt väl mottagen i telefon.
Dagen efter var jag till min bank, för att låna dessa 115.000 kr,
som operationen kostade




MEN det var värd alla pengar!!
Jag ångrar absolut INGENTING, önskar bara att jag skulle ha gjort
den här operationen förrut.

Jag gjotre min Gastrik Bypass i maj 2010.
Jag har gått ner ca 33 kg.
Har minskat mitt insulinintag med mer än hälften.
( jag måste forsätta att ta insulin, eftersom jag har
Diabetes typ 1.
Men vet att de som har typ 2, kan bli av med sin diabestes
efter en operation)

Jag har SLUTAT med mina mediciner
 för blodtrycket,
och för höga kolesterolvärden.

Jag hade förut också mycket VÄRK i min kropp.
Det har jag nu också, men MYCKET mindre..
      


Jag har varit två gånger på EFTERKONTROLL på Sophia hemmet.
Har träffat läkare och dietister, har bara positvt att säga om dom.

Har även varit till min läkare på sjukhuset här i Jämtland.
Dom är väldigt nöjd , jag är frisk och pigg.
Det var ju syftet med min operation.

Skulle skriva om några NEGATIVA  saker om operationen.
Men hittar inga!

Du som funderar på en Gastric Bypassoperation,
Säger jag bara GÖR DEN!!


Här är jag 20 cm mindre i midjan.


Här är det ca 8 månader efter GBP



Den först bilden är för 3 år sen, den andra bilden är tagen alldeles för
några dagar sen,  skillnad tycker jag, och många andra.


Detta skrev jag på min förra blogg som jag hade på blogg.se
Den fungerade inte ! Så jag bytte till den här bloggen istället..

Jag har  hållit min vikt har INTE gått upp något, har dessutom gått över mer och mer till att äta LCHF kost, försöker att inte äta så mycket gluten, min mage mår bäst då.


Ha det så gott alla och lev väl // Nettan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar