måndag 17 oktober 2011

Mörk chocklad

Vilken tur jag har som älskar chocklad!
Forskarrön säger att det är nyttigt med mörk chocklad, vilken tur att jag tycker om
mörk chocklad.

Att en bit mörk choklad skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar har visats i flera studier. Nu har forskare i Linköping tagit reda på varför..

Forskargruppen lät 16 friska försökspersoner äta 75 gram mörk, sockerfri choklad med en kakaohalt på 72 procent.  Sedan analyserades aktiviteten av enzymet ACE som bidrar till att höja blodtrycket.
Resultatet visade att chokladen har en klart hämmande effekt på ACE-aktiviteten. Effekten är fullt jämförbar med den som fås av läkemedel mot högt blodtryck.
- Vi har tidigare visat att grönt te hämmar enzymet ACE, som är involverat i kroppens vätskebalans och blodtrycksreglering. Nu ville vi undersöka effekten av kakao eftersom de aktiva substanserna katechiner och procyanidiner är besläktade, säger Ingrid Persson som lett studien i ett uttalande
Studien publiceras i tidskriften Journal of Cardiovascular

. En lite bit varje dag är bara hälsosamt.
Men det ska vara minst 70 % cacao
Fetthalten är ung. lika som i ljus chocklad, så ät inte så mycket.
Vi kan äta ca 37 gram om dagen, ca 4 bitar, så ät och njut, gärna varje dag.

Vilken tur jag har som har, som har Tinas praliner, här i byn..
Om du vill titta in på hennes hemsida så finns den här.
http://www.tinaspraliner.se/





Nu ska jag göra min dagliga promenad,
Det är också nyttigt, tar med mina stavar och min stegräknare.


Ha det så gott alla KRAM // Nettan

1 kommentar:

  1. Så chocklad är hälsosamt alltså...
    Om jag då äter
    75 gram mörk chocklad varje dag... skulle jag kunna slippa min blodtrycksmedicin?
    Måste nästan tänka lite på det. är inte så förtjust i mörk chocklad. men det är då roligare med chocklad än tabletter...

    Kram i regnet :))
    Synnöve.

    SvaraRadera