måndag 27 januari 2014

FRÖKNÄCKE igen!!

Det är ju så gott!
Och så lättsamt att göra, har så gott som slutat med hårt bröd från affären.


Fröknäcke 
1 plåt

¾ dl mandelmjöl
¾ dl solrosfrön
¾dl sesamfrön
¾ dl pumpafrön
¾ dl linfrön
1 msk fiberhusk
½ tsk salt
½ dl rapsolja
2 dl vatten, kokande

Garnering
flingsalt

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 160 grader.

2. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke. Rör om ordentligt.

3. Tillsätt olja och det kokheta vattnet. Rör om ordentligt tills smeten blir geléaktig.

4. Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper på en plåt, till en tunn kaka som täcker hela papperet. Ta bort det övre papperet och strö lite flingsalt över degen.

5. Grädda brödet mitt i ugnen i 60–75 min. Låt brödet svalna och bryt det sedan i bitar.

******************************
Hoppas på lite bättre väder, så jag kan vara ute mer än vad jag är.
Jag går ut med mina stavar så gott som varje dag!
Men skulle vilja gå ut mer, jag är en riktigt "fryslort"..
Fryser för jämnan, tror det beror på min GBP operation!
Har inget minne av att jag frös så mycket innan min op. För ca 4år sen.

Lev väl och kram på er alla!
//Nettan

2 kommentarer:

  1. Hej på dig!
    Nu har jag kopierat receptet så nu ska jag minsann baka ditt fröknäcke.. Tack för det..

    Kram Maidi

    SvaraRadera